دوشنبه , ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

سوت شروع تولید در خودروسازان چرا به صدا درآمد؟

کارگراف؛ بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و نامه نگاری خودروسازان با ارگان‌های مختلف دولتی به منظور تعیین تکلیف تولید در شرایط اقتصادی این روزها و تحقق شعار جهش تولید و همچنین کاهش اثرات مخرب اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کوید ۱۹، از صبح امروز با تمهیدات بهداشتی و ورود کارکنان به شرکت‌ها، سوت تولید خودروسازان به صدا در آمد.

چرایی شروع تولید خودروسازان در شرایط فعلی دلایل مختلفی دارد و به نظر می‌رسد این تصمیم ماحصل نتایجی است که کلیت نظام به آن رسیده‌‌ و خطرات ناشی از صدمات اقتصادی آن را کمتر از شیوع و تلفات بیماری نمی‌داند، اما در حوزه صنعت خودرو فقط داستان لطمات اقتصادی مطرح نیست و در حال حاضر ثبات قیمت خودرو مانند طلا و ارز در ثبات روانی جامعه تاثیر گذار است.

در پی شیوع کرونا ویروس در اواخر سال قبل و عدم فعالیت بخشی از کسب و کارها قبل از اتمام سال و همچنین تعطیلات نوروزی، اخبار و نقل قول‌هایی مبنی بر تعطیلی تولید و عدم عرضه خودرو تا سه ماه آینده و پیرو آن افزایش قیمت‌ محصولات پر تیراژ در بازار غیر رسمی توسط دلالان و واسطه‌ها تهیه و بصورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد، با علم به اینکه هدفی جز کسب منافع نا مشروع از فرصت بوجود آمده برای عده‌ای خاص از شرایط اضطرار مردم، نمی توان متصور بود و این همان نکته‌ای‌ست که ظرف یکی دو سال اخیر مواردی از این دست سودهای کلانی را نصیب این افراد کرده و بررسی الگوی رفتاری این جماعت بر اساس بحران‌های ایجاد شده تعریف مشخصی دارد و مبین این موضوع‌ست که اینان همواره بدنبال تشدید بحران‌ها و ماهگیری از هر آب گل آلودی هستند.

با درک شرایط پر خطر امروزی، قطعا شروع تولید خودروسازان بدون در نظر داشتن تکلیف نا نوشته دولت بر دوش آنان، جنبه کنترلی و بی اثر سازی فضای بوجود آمده به منظور جلوگیری از انفجار مجدد قیمت‌ها را دارد. هر چند به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در این خصوص نیز عایدی قابل قبولی برای خودروسازان حاصل نخواهد شد ولی به منظور ایجاد ثبات در بازار، چاره‌ای جز متعادل کردن عرضه و تقاضا نیست، از سویی تورم پیش بینی شده برای سال جاری احتمال افزایش قیمت‌ها را منتفی نمی‌کند ولی در صورت هر گونه تاخیر در عرضه محصول و جو روانی ایجاد شده در خصوص تعطیلی مراکز صنعتی و تولیدی این موضوع می‌تواند تبدیل به فاجعه قیمتی بزرگتری شود که خوشایند هیچکدام از ارکان نظام و مردم نخواهد بود. از طرفی با در نظر داشتن وضعیت مالی نا به‌سامان و قیمت گذاری‌های دستوری و زیان‌های پی در پی این صنعت، بیم آن می‌رود تا پرداخت‌ دستمزدهای بخش کارگری و اشتغال این زنجیره عظیم با خطری جدی مواجه شود، از این رو به نظر می‌رسد تصمیم خودروسازان مبنی بر شروع کار، تصمیمی خطیر اما درست بوده است. همانطور که در سطح بین المللی موضوع نیز، زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز به کار خودروسازان بزرگ اروپایی و آسیایی پس از عبور از مرحله اوج شیوع ویروس به گوش می‌رسد و این شرکت‌ها به دنبال برون رفت هر چه سریع‌تر از این مرحله هستند.

بدون شک حضور جدی و حمایت دولت‌ها می‌تواند خطرات جانی و مالی ناشی از این بحران را برای صنایع مادر و جامعه کم رنگ کند، در همین راستا روز گذشته بلومبرگ به نقل از ژان دومنیک سنار مدیر عامل رنو در خواست وام ۵/۵ میلیارد دلاری به منظور احیا و داوم این شرکت در برابر مشکلات اقتصادی بوجود آمده بر اثر کرونا ویروس را به دولت فرانسه منتشر کرده است. همین خبر گویای وضعیت اسفبار صنایع در بحران جهانی کنونی‌ست، هرچند قیاس وضعیت اقتصادی و کسب و کار کشورهای توسعه یافته و ایران ما، قیاسی مع‌الفارغ است ولی نتیجه گیری یکسانی دارد و آن اینکه دولت‌ها در شرایط کنونی وظیفه نجات صنایع و مشاغل را هر چه زودتر می‌بایست بر عهده بگیرند. در سال جدید، غول تورم و نبرد با کرونا، مشکلات عدیده ‌ای پیش روی صنایع و دیگر مشاغل پدید خواهد آورد، بنابراین تصمیم بر شروع فعالیت‌های اقتصادی از جمله صنایع خودروسازی و به دنبال آن زنجیره تامین، علیرغم خطرات احتمالی شیوع، می‌تواند بخشی از این خسران را جبران نماید.

در هر صورت امیدواریم با رعایت جوانب احتیاطی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دامنه خطرات در تولید و خدمات به حداقل برسد تا معشیت بخش بزرگی از جامعه با بحران مواجه نشود.

همچنین ببینید

پرواز «شاهین» سایپا از تیرماه ۹۹

گروه خودروسازی سایپا با هدف تحقق برنامه راهبردی جهش تولید و در اجرای بسته ویژه …

یک نظر

  1. سلام. مطلب جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *